אמינות | מקצועיות | איכות | מחירים הוגנים

האמת שנחשפה: התנסויות בבדיקת הפוליגרף

בדיקת פוליגרף לעובד המכונה גם בדיקת גלאי שקר משמשת כבר עשרות שנים את המעסיקים כדי לקבוע את אמיתות עובדיהם ומועמדים לעבודה בדיקה זו ניתנת לרוב לעובדים החשודים בגניבה הונאה או התנהגות לא ישרה אחרת עם זאת חשוב להבין את המגבלות ואי הדיוקים 

בדיקת פוליגרף לעובד חדש

בדיקת פוליגרף מודדת תגובות פיזיולוגיות כמו דופק, לחץ דם והזעה כדי לקבוע אם מישהו דובר אמת. הבדיקה כוללת הצמדת חיישנים לאדם הנבדק, ושאלת סדרה של שאלות כן או לא. לאחר מכן הבוחן מנתח את התוצאות כדי לקבוע אם האדם דובר אמת.

אי דיוקים פוטנציאליים של בדיקת הפוליגרף

בעוד שבדיקת הפוליגרף נמצאת בשימוש נרחב, היא אינה שיטה חסינת תקלות לקביעת האמת. ישנם מספר גורמים שיכולים להוביל לתוצאות לא מדויקות. לדוגמה, מישהו חרד או עצבני עשוי לקבל תגובה פיזיולוגית מוגברת, גם אם הוא דובר אמת. בנוסף, מישהו שהוא שקרן מיומן עשוי להיות מסוגל לשלוט בתגובות הפיזיולוגיות שלו ולעבור את המבחן.

סוגיות משפטיות סביב בדיקת הפוליגרף

בעוד שמעסיקים רשאים על פי חוק להשתמש בבדיקת פוליגרף לעובד במצבים מסוימים, ישנן הנחיות נוקשות שיש לפעול לפיהן. כך למשל, למעסיק חייבת להיות סיבה לגיטימית לביצוע המבחן, ויש ליידע את העובד לגבי זכויותיו לפני ביצוע המבחן. בנוסף, בחלק מהמדינות יש חוקים האוסרים על שימוש בבדיקות פוליגרף בהחלטות תעסוקה.

שיטות חלופיות למיון עובדים

לאור אי הדיוקים הפוטנציאליים והסוגיות המשפטיות סביב בדיקת הפוליגרף, מעסיקים רבים פונים לשיטות חלופיות של מיון עובדים. שיטות אלו עשויות לכלול בדיקות רקע, בדיקות התייחסות והערכות מיומנויות. אמנם שיטות אלו אינן מקיפות כמו בדיקת פוליגרף, אך הן עדיין יכולות לספק מידע רב ערך על הרקע והכישורים של המועמד לעבודה.

החשיבות של סינון עובדים הוגן ומדויק

ללא קשר לשיטה בה משתמשים, חשוב למעסיקים לבצע בדיקת פוליגרף לעובד הוגן ומדויק. זה לא רק עוזר למנוע התנהגות לא ישרה במקום העבודה, אלא גם מגן על זכויות העובדים. מעסיקים צריכים לוודא שהם ממלאים אחר כל החוקים וההנחיות החלים, ושהם משתמשים בשיטות בדיקה אמינות.

לסיכום, בדיקת הפוליגרף יכולה להיות כלי שימושי עבור מעסיקים במצבים מסוימים. עם זאת, חשוב להבין את המגבלות ואי הדיוקים הפוטנציאליים של הבדיקה. כמו כן, על המעסיקים להיות מודעים לסוגיות המשפטיות הנוגעות לשימוש בבדיקת הפוליגרף, ולשקול שיטות חלופיות לבדיקת עובדים. בסופו של דבר, המטרה של מיון עובדים צריכה להיות להבטיח מקום עבודה בטוח וישר לכל העובדים.

האתיקה של בדיקת פוליגרף

בעוד שבדיקת הפוליגרף חוקית במצבים מסוימים, יש הטוענים כי אין זה מוסרי להשתמש בה כשיטת מיון עובדים. איגוד הפסיכולוגים האמריקאי (APA) קבע שאין מספיק ראיות כדי לתמוך בדייקנות בדיקת הפוליגרף, וששקרנים מיומנים יכולים לתמרן אותה בקלות. בנוסף, הבדיקה עלולה להיות פולשנית ולגרום למתח וחרדה מיותרים עבור הנבחן.

חיובי שווא ושלילי שווא

אחד החששות העיקריים בבדיקת הפוליגרף הוא הפוטנציאל לתוצאות חיוביות שגויות ושליליות שגויות. חיובי כוזב מתרחש כאשר אדם מטעה מתויג כמתעתע, בעוד שלילי כוזב מתרחש כאשר אדם מטעה מתויג כאמת. לשתי התוצאות הללו יכולות להיות השלכות חמורות על העובד, לרבות אובדן תעסוקה או פגיעה במוניטין שלו.

זכויות עובדים ודאגות פרטיות

לעובדים יש זכויות מסוימות בכל הנוגע לבדיקת פוליגרף. למשל, יש להם זכות לסרב לגשת למבחן, וזכות להיות ייצוג משפטי נוכח במהלך המבחן. בנוסף, על המעסיקים לציית להנחיות מחמירות בעת ביצוע המבחן, ועליהם לקבל הסכמה בכתב מהעובד לפני ביצוע המבחן. חששות לפרטיות הם גם שיקול, שכן הבדיקה כרוכה באיסוף מידע אישי רגיש.

בדיקת פוליגרף לעובד

הכשרה והסמכה של בודקי פוליגרף

שיקול נוסף בכל הנוגע לבדיקת פוליגרף הוא הכשרתם והסמכתם של הבודקים. איגוד הפוליגרף האמריקאי (APA) מספק הכשרה והסמכה לבודקי פוליגרף, אך אין תקנה פדרלית בענף. המשמעות היא שאיכות הבוחנים יכולה להשתנות מאוד, מה שעלול להוביל לתוצאות לא מדויקות וליחס לא הוגן כלפי העובדים.

העתיד של מיון עובדים

ככל שהטכנולוגיה והפסיכולוגיה ממשיכות להתקדם, עשויות להיות שיטות חדשות לבדיקת עובדים מדויקות ואתיות יותר מבדיקת הפוליגרף. לדוגמה, חברות מסוימות משתמשות במבחני הערכה קוגניטיבית המודדים את יכולות קבלת ההחלטות וכישורי פתרון בעיות של אדם. בדיקות אלו יכולות לספק מידע רב ערך על פוטנציאל ההצלחה של מועמד לעבודה במקום העבודה, ללא אי דיוקים פוטנציאליים ובעיות משפטיות הקשורות לבדיקת הפוליגרף.

בעוד שבדיקת הפוליגרף משמשת כבר עשרות שנים כשיטת מיון עובדים, היא אינה חפה ממגבלות ואי דיוקים פוטנציאליים. על המעסיקים לפעול לפי הנחיות מחמירות בעת ביצוע המבחן, ולעובדים יש זכויות מסוימות בכל הנוגע למבחן. בנוסף, ישנם חששות אתיים סביב השימוש בבדיקת הפוליגרף, ורבים פונים לשיטות חלופיות של מיון עובדים. ככל שהטכנולוגיה והפסיכולוגיה ממשיכות להתקדם, עשויות להיות שיטות חדשות ומדויקות יותר לבדיקת עובדים שיכולות לספק מידע רב ערך ללא החסרונות הפוטנציאליים של בדיקת הפוליגרף.

מסקנה: בדיקת פוליגרף לעובדים

השימוש בבדיקות פוליגרף לעובדים הוא נושא שנוי במחלוקת כבר שנים רבות. בעוד שמעסיקים מסוימים עשויים לטעון שזהו כלי הכרחי בקביעת יושר ויושרה של העובדים, אחרים טוענים שזה פולשני ובלתי אמין.

 למעסיקים חשוב לשקול את ההשלכות המשפטיות והאתיות של שימוש בבדיקות פוליגרף, במיוחד כאשר מדובר בחשדות לגניבה. במדינות רבות יש חוקים האוסרים או מסדירים את השימוש בבדיקות פוליגרף למטרות תעסוקה, ואי ציות לחוקים אלו עלול לגרום לתוצאות משפטיות חמורות. מעבר לכך, חשוב לציין שבדיקות פוליגרף אינן תמיד מדויקות ולעיתים עלולות להניב תוצאות כוזבות.

הדבר עלול להוביל להאשמות פסולות ולפגיעה במוניטין ובקריירה של העובד. במקום להסתמך רק על בדיקות פוליגרף, על המעסיקים להתמקד ביצירת סביבת עבודה המקדמת יושר ויושרה.

 ניתן להשיג זאת באמצעות הכשרה יעילה, מדיניות ונהלים ברורים ודגש חזק על התנהגות אתית. לסיכום, בעוד שבדיקות פוליגרף עשויות להיראות כפתרון מהיר וקל לקביעת כנות העובדים, הן מגיעות עם שיקולים משפטיים ואתיים משמעותיים. מעסיקים צריכים לגשת לשימוש בבדיקות פוליגרף בזהירות ובמקום זאת להתמקד ביצירת תרבות של כנות ויושרה בתוך מקום העבודה.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

אז מה היה לנו בכתבה:

"אמת" - מכון בדיקות פוליגרף
"אמת" - מכון בדיקות פוליגרף

בחרנו להשקיע ולהביא את טובי המוחות בתחום מיוצאי שב"כ ועד חוקרים לשעבר במשטרה כדי שתדעו שאתם ביידים טובות ויכולים להיות בטוחים שתקבלו את האמת שמגיעה לכם .

בנוסף לכך המחירים שלנו הם מהזולים בארץ ואנו מתחייבים לכם שהשירות הוא ערך עליון אצלנו בחברה .

נשמח להמשיך לשרת אותכם במקצועיות ואמינות לעוד המון שנים קדימה.